joi, 5 august 2010

Micşorarea campaniei electorale un moft de-al PLDM-ului?


Încă nu ştim care vor fi rezultatele referendumului din toamnă, dar PLDM deja vine cu noi propuneri de evitare a crizei politice şi eventual economice din ţară. Partdiul Liberal Democrat din Moldova a depus la Biroul Permanent al Parlamentului un proiect de lege pentru modificarea Codului Electoral din 21 noiembrie 1997. Proiectul prevede diminuarea termenului minim de stabilire a datei alegerilor şi, respectiv, de desfăşurare a campaniei electorale de la 60 la 30 de zile.
Proiectul de lege, semnat de prim-vicepreşedintele PLDM-ului, deputatul Mihai Godea, cu privire la modificarea Codului Electoral în sensul îmbunătăţirii acestuia nu contravine recomandărilor Comisiei de la Veneţia.  
Astăzi în cadrul unei conferinţe de presă, Godea a adus detaliile şi argumentele privind decizia PLDM-ului. Succesul propunerii acestui partid  încă nu este garantat, deoarece încă nu se ştiu reacţiile celorlalţi membri ai Alianţei pentru Integrare Europeană. O singură reacţie este cea din partea PDM-ului. Dumitru Diacov a declarat că  va susţine aceasta iniţiativă, pe când liberalii consideră că se va pierde mult timp cu decizia Curţii Constituţionale cu privire la referendum şi că oricum nu va mai rămâne mult timp pentru campania electorală.
Un alt motiv care i-a făcut pe democraţi să vină cu această iniţiativă este îndeplinirea condiţiilor privind eliminarea de către Uniunea Europeană a vizelor pentru cetăţenii moldoveni (în septembrie este aşteptată la Chişinău o nouă misiune de evaluare a UE);  demararea negocierilor privind crearea Zonei de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător cu Uniunea Europeană; aprobarea bugetului pentru anul 2011 şi alte acţiuni prioritare prevăzute în programul de activitate a Guvernului.

PLDM consideră că modificările stipulate în proiectul de lege nu vor afecta posibilitatea de realizare a agitaţiei electorale, dat fiind numărul suficient de mijloace de informare în masă. Concurenţii electorali vor beneficia, în condiţii egale şi echitabile, de suficient timpi de antenă la instituţiile publice şi private ale audiovizualului şi de spaţii speciale în paginile ziarelor şi revistelor.
De menţionat că, în proiectul de lege menţionat sunt aduse şi exemple din legislaţia electorală a mai multor state. Astfel, în Bulgaria, Lituania, Italia şi Croaţia campania electorală începe cu 30 de zile înainte de data alegerilor, iar în Azerbaidjan şi Federaţia Rusă – cu 28 de  zile. 





Niciun comentariu: