vineri, 8 iulie 2011

Ion Prodan : Fotografia - un mincinos profesionist!


Primele tentative de a fotografia au fost în adolescenţa. Ion Prodan, de multe ori a renunţat, dar din 2009 este oficial fotograf. O perioadă îndelungată a realizat poze la comandă, iar acum are mai multe contracte cu ţări precum America, Canada, Franţa şi Rusia.

Şi-a făcut studiile la Facultatea de Arte Plastice şi Designer la Universitatea „Ion Creangă” şi crede că aceasta oarecum i-a influenţat alegerea de a deveni fotograf. Recunoaşte că n-a fost un student eminent, pentru că mereu era în conflict cu profesorii. „ La mai multe facultăţi există tendinţa de a se impune studentului opinia, stilul şi felul de gândire a profesorului, ceea ce cred că e oribil, mai ales pentru un artist”, afirmă Ion.

„Orice artist simte şi nu trebuie să i se impună anumite limite. Poţi să impui limite unui arhitect, dar şi el are libertatea de a crea. La fel cum nu are nimeni dreptul să îţi spună că ceea ce faci nu e bine, pentru că fiecare din noi vedem şi simţim lucrurile diferit. Aşa e şi în fotografie, prin intermediul ei îmi exprim un gând, sentiment, îl materializez şi astfel devine unul personalizat şi unic. Întrebarea e, cum poate cineva să-mi spună că gândul meu nu este redat corect?”, spune Ion Prodan.

„ Camera de fotografiat nu generează idei”
 
O perioadă îndelungată n-a fotografiat din lipsa utilajului şi a banilor necesari pentru procurarea acestuia. Recunoaşte că totuşi acum 5 ani era mult mai dificil şi mai costisitor să fii fotograf. „ Tehnica pe piaţă apare din ce în ce mai bună şi chiar dacă noi nu le putem ţine pasul, avem posibilitatea de a dispune de o cameră digitală.Personal am o cameră semi-proferională de câţiva ani şi sunt mulţumit de rezultat. Le-am adresat multor persoane întrebarea : „vă dau în mână cel mai scump aparat din lume, credeţi că asta vă face fotograf? Răspunsul este nu. Nu tehnica fotografiază, pentru că acesta este doar un instrument prin care fotograful îşi exteriorizează ideile”, ne destăinuie Ion.

„Nici chiar frecventarea unor cursuri de fotografie, nu-i poate face pe toţi fotografi, cum nici acele dimplome obţinute în urma studierii fotografiei. Fotografia, rezultatul unui efort, este cea care spune totul despre măiestria fotografului”, adaugă Ion Prodan.

”Fotografia - un mincinos profesionist!”

Actualmente face fotografii comerciale şi le vinde pe mai multe stocuri. A renunţat la fotografiile la comandă şi îşi doreşte să realizeze fotografii artistice. „Fotografia comercială o fac pentru că îmi aduce venit, dar dacă  aş avea un alt venit, să presupunem că  un amercian îmi donează un milion de dolari, atunci eu aş face doar fotografie artistică gratis”, spune Ion.

A studiat şi continuă să se perfecţioneze urmărind diverşi fotografi. „ Atunci când văd o poza şi aceasta îmi place, o analizez cu mare atenţie. Observ care sunt culorile, umbrele, luminile, unghiul, atmosfera, subiectul şi poziţia acestuia şi mesajul transmis de fotograf”, afirmă Ion Prodan.

„Uneori, de cât de frumoasă poate fi o femeie în poză depinde de măiestria fotografului. Personal am cunoscut fete pe internet care în poze erau superbe, însă în realitate arătau altfel. Şi-o declar cu sinceritate după experienţa pe care am avut-o că fotografia este un mincinos profesionist!”, ne destăinuie Ion.

“Fotografia nu e volanul unei maşini”

„Mi se pare oribil să faci poze doar pentru bani, cum de obicei se practică la noi pozele pentru nunţi. Asta pentru că fotografia nu e volanul unei maşini. Pentru că în cazul astă poţi fi un taxist şi parcurgi traseul Chişinău-Orhei. În cazul fotografiei, cum am mai spus, trebuie să reuşeşti să transmiţi un mesaj original care să placă, să capteze atenţie, să trezească interes”, afirmă Ion Prodan.

În prezent caută domnişoare pentru realizarea pozelor artistice, pentru că îşi doreşte să afişeze viziunea sa faţă de femei şi cum le vede el prin fotografie. Şi-ar dori să arate feminitatea şi gingăşia din femei, chiar dacă spune Ion că „femeile de azi nu sunt cele pe care aş vrea să le văd pentru că nu-mi place femeia agresivă, care stă la un colţ de stradă şi îşi fumează ţigara, imaginându-şi că fără ea pământul nu s-ar roti", încheie Ion.










2 comentarii:

Anonim spunea...

Femei agresive

http://www.youtube.com/watch?v=h0KDV3pAGVk&feature=relmfu

:D

Anonim spunea...

Am si eu o intrebare. cum o cheama pe fata din ultima poza?