miercuri, 10 august 2011

Moldova, îţi pierzi comorile intelectuale?


În fiecare an, mulţi dintre tinerii absolvenţi din Republica Moldova, aleg să-şi continuie studiile superioare peste Prut. Majoritatea din ei, probabil o fac, nu doar pentru că statul Român oferă anual burse basarabenilor dornici de a-şi continua studiile, dar şi pentru oportunităţile care le oferă experienţa în ţara vecină. Astfel, am decis să aflăm chiar de la basarabenii care deja sunt în studenţi la una din universităţile din România, care sunt oportunităţile oferite de statul Român, impresiile despre calitatea studiilor şi dacă după absolvire vor reveni în Republica Moldova.

Ana Cristiuc, studenta la Facultatea de Economie, ASE Bucureşti, anul 3.


Ce ştiai despre calitatea şi oportunităţile privind studiile în România, înainte de a deveni unul dintre basarabenii care îşi fac studiile peste Prut? 
Nu ştiam prea multe. Calitatea studiilor o consideram ca fiind una superioara celei din RM, prin prisma faptului că presupune cadre didactice mai competente şi poate mai oneste la capitolul corupţie. Ştiam că unele univestităţi sunt dotate cu infrastructură bună, au dezvoltate relaţii de colaborare cu universităţi din străinătate sunt implicate în diverse programe de cercetare.


Ca să nu exagerez spun că oportunităţile de aici nu sut exhaustive, sunt comparabile cu cele din R.Moldova, menţionez ca valorificarea acestora depinde în mod direct de implicarea fiecăruia, munca şi cutezanţa lui. Oportunităţile trebuie găsite, nu aşteptate. Al spune că în România poate le găseşti mai repede.



S-au schimbat între timp impresiile despre calitatea studiilor oferite de statul Român?


Da, pot să spun că s-au schimbat, dar nu semnificativ. Am devenit mai realistă şi mai critica la capitolul calitate, evaluând ecartul dinte pozitiv şi normativ, adică între ceea ce este şi ceea ce ar trebui să fie. La acest capitol menţionez că mai are şi România mult de lucrat. Are nevoie de reforme în învăţământ, la fel precum şi R.Moldova. Calitatea studiilot trebuie ajustată la exigentele actuale ale pieţei forţei de muncă, trebuie mai multă practică şi nu doar teorie. INTODEAUNA ESTE LOC PENTRU MAI BINE. Astept sa văd schimbări calitative odată cu aplicarea noii Legi a educaţiei, aprobată în primavara anului curent.


Regreţi că ai ales să-ţi faci studiile în România? De ce?

Încă nu m-am gandit să regret, fiindcă am luat o decizie corectă şi am evaluat toate riscurile posibile. Într-adevar este o opţiune mai bună, decât şansa de a-mi continua studiile în  R.Moldova, chiar dacă am obţinut şi acolo o bursă de studii.


Care ar fi avantajele pentru care se merită să devii student în România? Ar fi ceva ce îţi oferă România, dar crezi că nu ai fi avut în Moldova?
Studiile în România reprezintă  o poartă deschisă spre “o Europă a realizărilor”:   oportunităţi mai bune de dezvoltare a carierei,  activități noi,  șanse unice de valorificare potențialului, un nivel de trai mai ridicat, posibilitatea de a cunoaște alte culturi  și de a interacționa cu persoane din medii diferite, schimb de experientă, aventuri și clipe de neuitat. Cred că în R.Moldova nu aş fi avut o libertate atât de mare, autonomie şi dezvoltare personală.


După ce vei absolvi, ai de gând să revii în Moldova sau îţi doreşti să te stabileşti în România?

Rămâne de văzut. Este timpuriu să fac asemenea pronosticuri. Cu siguanţă aş vrea sa fiu mai aproape de familie.


Adriana Popa, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinte ale Comunicării, Universitatea din Bucureşti, anul II, specializarea Relaţii Publice


Ce ştiai despre calitatea şi oportunităţile privind studiile în România, înainte de a deveni unul dintre basarabenii care îşi fac studiile peste Prut?

Întotdeauna  m-a atras ideea de a-mi continua studiile în România. Ştiam că  România le ofera oportunităţi mai mari studenţilor decât acelea efectuate în Republica Moldova. Pe lângă asta, există posibilitatea de a mă dezvolta într-un mediu cu aceleaşi valori româneşti şi să studiez în limba maternă.

S-au schimbat între timp impresiile despre calitatea studiilor oferite de statul Român?
Sistemul educaţional român mi-a îndreptăţit aşteptările. Sunt satisfăcută de programul de studii, de materialul de la facultate şi de profesorii mei.
Regreţi că ai ales să-ţi faci studiile în România? Care ar fi avantajele pentru care se merită să devii student în România? Ar fi ceva ce îţi oferă România, dar crezi că nu ai fi avut în Moldova?

Nu regret că studiez în Romania. În anii de studiu am învăţat multe, atât în ceea ce priveşte domeniul pe care mi l-am ales la facultate, cât şi pe plan personal. România iţi ofera oportunitatea de a te  afirma într-un mediu activ şi competitiv, de a-ţi testa limitele.

După ce vei absolvi, ai de gând să revii în Moldova sau îţi doreşti să te stabileşti în România?

Intenţionez să mă întorc în Republica Moldova, pentru a aplica ceea ce am învăţat în România. Nu m-aş întoarce însă imediat dupa facultate. Îmi doresc să mă angajez mai întai pentru o perioadă în România, pentru a acumula mai multă experienţă.


Toderica Elena, Filologie, sectia Engleza-Franceza, Universitatea "Transilvania",anul I, Brasov


Ce ştiai despre calitatea şi oportunităţile privind studiile în România, înainte de a deveni unul dintre basarabenii care îşi fac studiile peste Prut?



Cred că sunt aceleaşi ca şi peste tot în lume-  trebuie să munceşti din greu ca să obţii ceea ce îţi doreşti. În România mi s-a oferit această şansă- să depun efort pentru a avea, în ideal, un viitor cât se poate de bun. Calitatea studiilor, trebuie să menţionez, este la nivel, fiind chiar peste aşteptările mele. Cred totuşi că nu există o mare diferenţî între ţările noastre în ceea ce priveşte învăţământul superior.
S-au schimbat între timp impresiile despre calitatea studiilor oferite de statul Român?
Da, s-au schimbat, spre bine din fericire. 
Regreţi că ai ales să-ţi faci studiile în România?
Nu, pentru ca a fost în totalitate alegerea mea, nu am fost influenţată de părinţi sau prieteni, mai ales de cei care imi spuneau ca "acolo" voi fi tratata ca un "străin" şi "nimănui nu-i va pasa de mine", toţi mă vor privi cu superioritate etc. Surpriză, oamenii care îmi spuneau asta nici n-au apucat să viziteze România pentru a-şi face o parere personală . Celor care îşi doresc să-şi contunuie studiile în România le spun, veniţi cu inima deschisă, nu vă aşteptaţi să fiţi trataţi ca nişte "VIP-uri",  fiţi politicoşi, indulgenţi sş corecţi şi oamenii din jur vă vor tratat corespunzător.
Care ar fi avantajele pentru care se merită să devii student în România?
Fiecare le vede în felul său. Unii văd "paşaportul european", alţii- studiile oferite de către statul român. Eu vad posibilitatea de a trăi o experienţă unică, de a-ţi începe viaţa departe de casă sş de parinţi, pe cont propriu, cu greutăţile şi rutina zilei, cu bucurii şi dezamăgiri, cunoştinţe noi. Vreau să menţionez că am întâlnit oameni minunaţi aici,  deci se poate dacă veţi fi deschişi şi nu vă veţi izola în cercul "basarabenilor", dar veţi tinde să şi cunosteţi oamenii şi cultura în orice ţară aţi merge, nu doar peste Prut.
După ce vei absolvi, ai de gând să revii în Moldova sau îţi doreşti să te stabileşti în România? 
Oraşul în care îmi fac eu studiile, Braşov, e un oraş minunat, liniştit, cu oameni educaţi şi politicoşi. Oamenii sunt cei pentru care aş rămâne în România. Ştiu că unii nu mă vor înţelege şi nu aş vrea să compar oamenii din Romania cu oamenii din Republica Moldova. Acesta  ar fi cauza principală pentru care aş vrea să mă stabilesc într-o bună zi anume în Brasov- calmul meu sufletesc este pe primul loc pentru mine.

Niciun comentariu: