miercuri, 23 noiembrie 2011

"Tema pentru acasă" - Nicolae Dabija (CĂRŢI ONLINE)

Romanul "Tema pentru acasă" este o revelaţie pentru generaţia de astăzi şi o confirmare a realităţii  generaţiilor de ieri, a părinţilor şi buneilor noştri. Este o parte din jurnalul istoriei basarabene si istoria intelectualităţii din perioada chinului organizat de sovietici. Aşa cum spune autorul: "Se dedică intelectualităţii basarabene din toate timpurile".

De la prima filă, până la ultima, realitatea descrisă de autor prin intermediul personajelor prin care ne putem identifica şi noi; datorită unei naraţiuni care îţi ţine conectat interesul pentru acea poveste cutremurătoare, te face să citeşti până la o oră târzie chiar şi după o zi chinuitoare de muncă.

Am trăit acest roman, am simţit parcă pe propria-i piele aşteptarea, speranţa, dragostea, frica evadărilor, frigul din sufletele deţinuţilor, lacrimile şi suferinţa acelei rupturi dintre Maria şi Mihai, dintre mama Maria şi fiul ei Mircea. Acele rupturi n-au făcut decât să întărească iubirea dintre ei...

Parcurgând filă cu filă, mă simţeam ca o actriţă care trebuie să-şi joace rolul. În acest roman, am simţit că sunt şi Maria Răzescu, şi Mihai Ulmu, şi Mircea- valoroasa lor iubire pentru libertate, poezie, demnitate şi neam.

Şi aş mai citi-o încă o dată...chiar dacă ar trebui să simt durerea, suferinţa şi lacrimile personajelor romanului "Tema pentru acasă". Romanul nu te duce faţă în faţă cu realitatea trecutului, dar şi faţă în faţă cu tine însuţi şi cu Dumnezeul din tine.

Şi chiar am plâns...am plâns despărţirea lor, am plâns despărţirea Mariei de Mircea, am plâns moartea Mariei şi suferinţa lui Mihai. Am plâns la prima lor lecţie de limbă şi literatură română după 13 ani...

O rază vie! Adolescentă-n străluciri,
Hâtră, te-nfundă-n despărțire...
Venită dintr-o lume despre care puțină lume știe

O renaştere dintr-o mie!
Sfârşit ce nu mă sfâşie...
Lumină ce mă ridică-n slăvi
Până la acel te iubesc!

O iubire! realitate şi viitor în armonie.
Şi-o clipă ce romane scrie...
Iubire ce zbucium îngână
Iubire cu o lumânarea ce  arde o veşnicie.

Un comentariu:

Anonim spunea...

Da e o carte care trebuie citita si... traita.