sâmbătă, 21 ianuarie 2012

Dramaturgia blogosferei moldoveneşti

De acum încolo voi scrie din ce în ce mai rar. Nu pentru că nu-mi place să-mi exprim mulţumirea sau nemulţumirea faţă de un anumit subiect. Chiar îmi place să le destăinui cititorilor mei, care nu urmăresc topuri şi mă citesc, pentru că încurajează intenţia mea de a deveni un jurnalist şi nu un blogger de TOP. Voi continua să critic, dar mai rar. Nu scriu zilnic şi nu ştiu dacă voi avea ambiţia de a scrie zilnic, doar pentru că astea-s regulile unui blog de succes în spatele căruia se află un blogger de insucces. Aflaţi în acest articol de ce anume.

Succesul unui blogger nu se calculează în cantitatea produsului, ci în calitatea lui. Ori, bloggerii de top din Republica Moldova sunt cei care învinuiesc canalele media de sete de raiting. Pe când aşa numiţii bloggeri sunt însetaţi de popularitate. Urmărind bloggerii de "TOP" am descoperit o adevărată piesă de teatru plină de dramaturgie, dar din păcate, lipsită de originalitate, de personalitate. Un critic teatral nici nu s-ar încumeta să critice o astfel de operă, pentru că ea de fapt nu e o operă. E un fel de frunze tăiate dintr-un copac distrus
de interpretări eronate, manipulate şi cu intenţii de profit.

Copy- paste sau redactarea unor ştiri preluate cu îndrăzneală din canalele media şi pictate cu grijă în scheletul articolului, pe care multe din ele, nu le numesc articole, desprinzi opinia şi argumentele bloggerului, care visează la titlul de BLOG AL ANULUI sau a prins gustul abordărilor şi preluărilor canalelor media, pe care nu uităm, tot ei îi critică prin articole la fel de "argumentate". "Priviţi cât sunt de apreciat". Frunzărind aceleaşi bloguri, recunosc că merită să fie puse pe masa de operaţie şi mângâiate de un bisturiu a cărui intenţie este să reducă din orgoliul lor, să le administreze o doză de critică care le va lecui de popularitate invizibilă şi chiar nemeritată. Asta pentru că am constat că s-a fondat un club a bloggerilor care nu ezită să se promoveze reciproc. Fie că o fac cu un share pe facebook, cu un like la articol, cu un comentariu de laudă, cu un articol de referire sau culmea, cu un TOP al bloggerilor.

Despre topurile bloggerilor scrise de bloggeri
M-am convins de faptul că mediul online oferă avantajul de a te ascunde după cortină, să-ţi pui o mască, a cărei mimici şi intenţii o descoperi, abia după ce ai curajul să critici şi să nu-ţi doreşti să faci parte din gloata de falsităţi de dragul popularităţii virtuale. Ştiu că moldovenii sunt nişte supărăcioşi fără limită şi nişte războinici de invidiat. Probabil, teama de a fi criticaţi, îi face pe unii să nu-i critice pe cei care sunt deja în TOP. Un top care, credeţi-mă, este unul de interese. Aproape totul în Republica Moldova se obţine prin relaţii şi interese pudrate. Mă refer şi la aceleaşi topuri de femei frumoase, politicieni şi oameni de succes. Iertaţi-mă, sigur, gusturile nu se discută... nici frumuseţea şi dacă mă apropii de tema articolului, nici calitatea articolelor scrise de bloggerii de top.

Dacă aceste rânduri le va citit şi unul dintre bloggerii de "top", atunci cu siguranţă orgoliul de "blogger de top" îi va trezi dorinţa să mă contrazică. Şi chiar aş vrea s-o facă, dar prin argumente reale! Unii mă vor numi o plângăcioasă sau o frustrată, pentru că am tupeul să-i critic pe cei care după 3, 4 sau chiar 5 ani de "muncă virtuală" au reuşit să se urce în TOP (nu uităm, top de interese; nu uităm de clubul blogerilor "influenţi"). Nu-s frustrată şi-am să vă zic de ce. Dacă eram obsedată de popularitatea virtuală, atunci când s-a început nebunia aia de pe VoxPublika, puteam să-mi bag şi eu bagheta fermecată şi să-ncep a scrie de dragul de a scrie. Ba mai mult, mai mulţi bloggeri chiar mi-au propus să am curaj şi să scriu pe VoxPublika pentru că astfel mă voi face auzită. Le-am spus că mă voi gândi, asta pentru că vroiam să urmăresc ce fel de mediu e ăla. Am descoperit doar o gloadă de oameni virtuali, care unii din ei abordau teme ridicole, alţii teme serioase, dar cu argumente lipsite de sens şi verticalitate. Titluri la fel de şocante pentru raiting ca în presă şi lipsa de idei de articole, îi facea pe "oamenii virtuali" să scrie orice, doar ca să nu se facă uitaţi. Unii o făceau pe analişti politici, alţii pe viitori politicieni care sunt gata să schimbe lucrurile în Republica Moldova. Nu îmi e frică să spun că unii continuă să o fac pe jurnalistul. Apreciez mai mult un blogger care rămâne el însuşi şi-n mediul virtual, fără machiaj, dar care are o opinie, atenţie neinfluenţată şi politizată, fără vise la popularitate, care este gata să le împărtăşească şi celorlalţi.

Vaţi şi dat seama că am refuzat să mă "promovez". Abia după câteva luni, cei de la www.allmoldova.md au venit cu propunerea de a scrie la rubrica Bloguri. Am accesat, am analizat şi mi s-a părut un mediu mai ok decât cel de pe VoxPublika. Din octombrie am scris câteva articole în care nu veţi mirosi idei politizate şi de interes. Constat, din păcate că în ultima perioadă şi pe acest site au evadat unii de pe VoxPublika. Dacă am să continui să scriu, o voi face la fel de rar şi doar pentru că sper ca articolele mele să ajungă la cititori informaţi, care nu se lasă manevraţi.

Există bloggeri apolitici, care scriu despre politică? Care-s ei?
În topul găsit, după doar un search pe google, scris, desigur de un blogger în care a inclus şi bloggeri cică apolitici. Eram gata să cred că acel blog e apolitic, dar ce pot să fac dacă cărţile au fost puse pe faţă după ce am descoperit că acel blogger a realizat un articol pentru o revistă cu un politician. Era de fapt PR pentru personajul politic! Sau mai nou, şi politicienii sunt apolitici? Bloggerul e şi jurnalist? Atunci de ce a fost inclus în TOP? Când i-am spus bloggerului, autorul topului că ar fi meritat să fie în top şi nişte jurnalişti care administrează un blog şi care au puterea cuvântului în temele abordate, mi s-a spus că ei sunt jurnalişti şi nu bloggeri, ei scriu prea rar. Atunci cum se face că un blogger care se declară apolitic şi mai face şi un fel de jurnalism, PR intenţionat, a  nimerit în top. Doar pentru că scrie des?


Cultura, pardon InCultura în TOP
Numesc incultură şi intenţia bloggerului de aşi crea un stil de a scrie personalizat, dar plin de rusisme. Paradoxal, dar astfel de bloguri sunt aplaudate şi incluse în topuri. Ştim cu toţii că părinţii noştri au probleme la capitolul exprimare în limba română şi probabil, mai mult sau mai puţin şi noi. Atunci de ce să continuăm tradiţia de a virusa limba pe care n-o vom găsi niciodată în lista limbelor din întreaga lume? De dragul originalităţii, de dragul topurilor promovând InCultura? Nu pretind că scriu româneşte, dar cel puţin încerc să nu înveninez mediul online cu un limbaj stradal, cu o limbă care nu există...

N-am făcut nici o trimitere la vreaun articol, TOP sau blogger, asta pentru că sper că articolul meu o să vă intrige să-i căutaţi, să analizaţi şi apoi să ajungeţi singuri la o conluzie.

PS: Dragi bloggeri de top, nu vreau şi n-am să vreau vreodată să fac parte din topul vostru! Sunt citită de oameni intelectuali  şi nu-mi e frică s-o spun. Am argumentele mele, dar nu mă apuc să fac acum o listă de articole preluate sau de interviuri oferite pentru presa din România. Şi apoi, blogul meu nu e citit de moldoveni. Sunt citită de românii de peste Prut.  Asta o confirmă şi statisticile, comentariile şi faptul că sunt abordată mai des cu diverse propuneri de colaborări din România.

Să trăiţi! Să-n floriţi!

Articol publicat pe allmoldova.md

Niciun comentariu: