joi, 26 ianuarie 2012

O biografie de Andrei Şerban

Nu te joci cu destinul aşa cum nu te joci cu cărţile primite-n dar... Cărţile şi destinele au totuşi ceva de spus, aşa cum mi-a spus mai mult decât m-aş fi aşteptat, regizorul român Andrei Şerban. Tocmai din acest motiv de data asta  n-am să scriu un articol de recomadare pentru voi. Cartea  "O biografie" probabil nu se vrea citită de oricine... până la urmă avem interese şi pasiuni diferite. Destinul sau circumstanţele au fost de partea mea, sigur nu ştiu, dar în toamna anului trecut am avut posibilitatea să fiu pe platoul de filmare alături de nişte tineri ambiţioşi (vezi aici despre ce e vorba). Apoi am primit în dar cartea şi-am răsfoit-o mai mult de o lună, pentru că nu vroiam să mă grăbesc să ajung la ultima pagină a acestei cărţi...  Era totuşi un domeniu nou pe care am reuşit să-l descoper din viaţa unui regizor cu renume internaţional cum e Andrei Şerban.

Acum mă întreb dacă jurnalismul e tocmai ceea ce vreau să fac... Da, îmi place să scriu şi să le fac cardiograma politicienilor şi nu doar... Da, îmi place să cunosc oameni şi să scriu despre istoria vieţii lor... Da, îmi place jurnalismul, fără îndoială. Doar că uneori circumstanţele şi inclusiv şi cărţile, te fac să te întrebi dacă eşti pe cale cea dreaptă şi dacă faci tocmai ceea ce ar trebui să faci. După ce încerci să deschizi mai multe uşi şi acestea nu se deschid, ştii că nu ai dreptul şi nici nu vrei să renunţi. Aceste refuzuri doar te fac să-ţi mai pui odată întrebare dacă într-adevăr trebuie să baţi la uşa vreunui domeniu sau circumstanţele şi destinul prin aceste refuzuri tind să te ducă spre alte uşi... Asta e de gândit... Nu doar pentru mine, dar şi pentru voi. Vam spus despre indoilile care-mi cutreieră uneori prin gând pentru că oarecum acestea le-am descoperit şi-n carte semnată de regizorul român Andrei Şerban.

Filă cu filă, de la un spectacol la altul, dintr-o ţară în alta, de la eşec la succes şi de la succes la eşec, printre oameni şi actori, printre şanse şi despărţiri, aşa am descoperit calea parcursă de regizorul român. Toate n-au făcut decât să-l transforme şi-l ducă spre uşile care aşteptau să fie deschise de el... Cartea asta n-a fost doar o lecţie pentru că am desprins viziunea unui regizor legată de actorie şi teatru, dar şi pentru că în carte este povestea unui om de artă care a suferit şi s-a bucurat...

Un fenomen, l-aş numi eu actual şi-n Republica Moldova, este acela că oamenii de artă adesea sunt apreciaţi de străini şi mai puţin de cei de acasă... Astfel explicăm şi motivul pentru care tot mai multe personalităţi cunoscute sau în devenire, emigrează... Am dialogat in mediul online cu foarte mulţi oameni realizaţi peste hotarele ţări. Am şi scris articole despre ei la revista online PentruEa.md şi majoritatea la întrebarea de ce au plecat din ţară, în ce circumstanţe, aproape toţi mi-au oferit acelaşi răspuns "nu eram apreciaţi şi nici nu puteam exista într-o ţară care nu-şi susţine oamenii de artă... în străinătate putem fi mai de folos Republicii Moldova".


În acest articol am atins mai multe aspecte şi-a fost intenţionat, pentru că anume la acestea m-a făcut să mă gândesc după lecturarea cărţii "O biografie"... Şi-am să sfârşec cu un citat furat conştient din carte : "Uneori armonia se naşte din contradicţii"


Niciun comentariu: