marți, 7 februarie 2012

Lucrurile-n Moldova se schimbă (EVAZIUNEA FISCALĂ)

În toamna anului trecut, fiind la un stagiu practic la un post de radio, mi-am propus să realizez un material despre evaziuniea fiscală şi anume, cea legată de oferire bonurilor de plată. Timp de o săptămână, am făcut cumpărături la mai multe magazine şi chioşcuri din Chişinău. 


Ştiam că nu toate magazinele oferă bonuri de plată, nu mai zic nimic de cele din mediul rural... Totuşi, am vrut să mă conving, asta pentru că cumpăr produsele de la magazinele precum: NR. 1, FIDESCO şi GREEN HILLS. Sigur, i-am testat şi pe ei... totul e în regulă. Dar nu asta vroiam să vă zic, în titlu am scris că lucrurile se schimbă şi-am ajuns la această concluzie după ce astăzi am fost şi-am procurat nişte produse alimentare la unul dintre acele magazine.


Am rămas plăcut surprinsă pentru că nu mai era vânzătoarea cu care, apropo dacă insistam izbucnea şi-un conflict. Asta doar pentru că pe lângă faptul că nu-mi oferise bonul odată cu restul, aşa cum e obligată să o facă, nu vroia să vorbească în limba română... Bine, nici despre română, şi nici despre noua vânzătoare nu era cel mai important. Ce mai uimit a fost faptul că la sfârşit am primit bonul de plată fără ca să-l cer, fără ca să-i spun vânzătoarei să-mi vorbească în română... o senzaţie plăcută!


Nu ştiu ce s-a întâmplat, dar probabil proprietarul magazinului a fost pieptănat frumos de cei de la FISC cu o sumă frumuşică. Am încercat să scriu şi-o investigaţie la această temă, după ce discutasem şi cu un economist, şi cu cei de la FISC. Însă, probabil nu-s suficient de bună în ale investigatului, pentru că articolul aşa şi n-a mai fost publicat în ziar... Cred că totuşi e mai bine să le public online.

Şi dacă revin la evaziunea fiscală, atunci aceasta în mediul rural n-ajunge probabil să fie pieptănată frumos de FISC! Vreau să cred că lucrurile-n Moldova se schimbă şi se pot schimba în continuare. Probabil, trebuie fiecare din noi, atunci când ni se încalcă dreptul de consumator, să solicităm bonul de plată... Îl ceri o dată, a doua oară şi vezi că a treia oară vânzătoarul deja ştie că tre să ţi-l dea... Adesea, schimbarea începe de la fiecare din noi!

Niciun comentariu: