duminică, 21 octombrie 2012

Neprofesionalismul presei din Republica Moldova

Am o experiență de mai mulți ani în presa online, suficient ca să observ tendințele presei autohtone, ”copy-paste”. Am descoperit că avem jurnaliști și instituții media care nu-și știu obligațiile sau le încalcă conștient. Atenție! Nu generalizez, ci vin cu exemple concrete!

Jurnaliștii n-au citit Codul deontologic al jurnalistului

”Jurnalistul respectă dreptul de autor”. Așa începe una dintre regulile din Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova. ”Publicarea fără cost a materialelor jurnalistice se realizează în limia maximă de 500 de semne dar fără a depăși jumătate din articolul sau știrea preluată. În mod obligatoriu, în aceste cazuri, trebuie citată sursa și autorul informației, iar în cazul portalurilor informaționale  trebuie indicat și linkul direct la sursă. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui acord încheiat cu deținătorul drepturilor”.

Ce face presa noastră?
Eu scriu articolul despre un tânăr care a câștigat competiția românească la Animest București 2012. Atenție, eu am fost la acest festival, la București. Am fost la decernarea premiilor, l-am văzut pe acest tânăr și apoi l-am contactat pentru ca să aflu mai multe detalii. Accesează AICI, ca să vezi despre ce articol este vorba. Apoi descoper ceva ce nu mă mai miră.

Uneori o fac pe polițistul și încep să dau un search pe Google, să văd cine și cum mi-a mai ”Furat” articolele. Spun asta, pentru că mi s-a întâmplat de nenumărate ori. Am găsit același articol, citat de
cei de la Adevarul.ro, care au avut bun simț și au citat sursa, cu link direct spre articol. Cei drept fără autor, așa cum scrie în Codul deontologic. M-am obișnuit cu asta! Mă bucur că cel puțin citează sursa cu link direct, dacă n-au plăcerea de a scrie și numele autorului.

Continui să caut și peste câteva pagini, dau de articolul meu preluat de tv7.md


Vedeți unde este indicată sursa? În partea din stânga a articolului, fără link direct spre articol. Eram gata să accept și să nu mă supăr prea tare, până nu am găsit și asta pe site-ul moldovenii.md.

Cine este citat? Sigur că tv7.md. Iată la ce a dus neprofesionalismul unor jurnaliști.
Acesta este unul dintre cazurile în care au fost citate grești sursele. Acum un an, Apropo Magazin a făcut aceeași greșeală, pentru că site-ul Moldnit.com nu a citat nici sursa, nici autorul. După ce am scris acest articol pe blog, jurnaliștii noștri au reacționat. Ei na, din greșeli ne învățăm.

Cazuri similare

Cu jumătate de an în urmă, Jurnal de Chișinău și Jurnal.md face aceeași greșeală, citează incorect sursa. Un articol scris de mine este citat pe site-ul Jurnal.md ca fiind unul scris de Jurnal de Chișinău. După ce colegele mele au contactat redactorul site-ului, au schimbat sursa și au pus link direct spre articolul scris de mine. Ei na, din greșeli ne învățăm.

Uimirea mi-a fost când știrea bombă despre o moldoveancă la Cannes a fost citată de presă cu link direct. Cel puțin eu n-am reușit să identific surse de așa gen. Deci, este posibil dacă se vrea!

La recomandarea colegelor de redacție, le-am scris un mesaj pe e-mailul celor două instituții. Deocamdată n-am primit nici un răspuns. Probabil, pentru că e weekend. Oricum, ”cei scris cu penița, nu ștergi cu bărdița”.

Niciun comentariu: